Τρίτη 9 Ιουνίου 2009

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΫΦΑΝΤΗ

Οταν εμαθα για την ιστορια της Κατερινας Αϋφαντή δεν ηξερα αν επρεπε να γελασω ή να κλαψω. Να χαρω ή να στενοχωρηθω.

Η Κατερινα Αϋφαντή ειναι η νεοτερη ερευνητρια παγκοσμιως που επιχορηγηθηκε απο το ευρωπαϊκο συμβουλιο ερευνας και επελεγη μεταξυ 9.000 διαγωνιζομενων ερευνητων.

Η Κατερινα Αϋφαντη θα ηγηθει μιας ερευνας για τα νανοϋλικα στην ιατρικη και κυριως στη θεραπεια του καρκινου και των νευρολογικων ασθενειων.
Μια παραδοξη περιπτωση κοπελας που μολις στα 25 της χρονια ειναι ηδη διδακτωρ στο πανεπιστημιο του Γκρονιγκερ της Ολλανδιας και εχει μαστερ απο το πανεπιστημιο του Κεμπριτζ.

Η πλακα ειναι πως ενω εχει ζησει σε Αμερικη, Ολλανδια, Ρωσια, Αγγλια και Γαλλια για τις σπουδες της, οταν ηρθε η ωρα να επιλεξει το πανεπιστημιο που θα υλοποιουσε την ερευνα της, ολοι την παρακαλουσαν αλλα η Κατερινα προτιμησε το Αριστοτελειο Θεσσαλονικης!

Οσο για το αθανατο ελληνικο κρατος σε αυτη την κοπελα που ειναι ζωντανη διαφημιση για τη χωρα μας δεν εστειλε ουτε ενα συγχαρητηριο τηλεγραφημα! Μονο ο προεδρος της Δημοκρατιας της απηυθυνε προσκληση για μια συναντηση.

Εχω τη χαρα και κυριως την τιμη η Κατερινα να μου παραχωρησει την παρακατω συνεντευξη:

= =
 
Λοιπον Κατερινα. Εστω οτι απεναντι σου εχεις μια 
καλη κυρια που βλεπει στην τηλεοραση 
βαρυσημαντες εκπομπες οπως τον πρωινο καφε ή
καποιον που το μονο που ξερει να διαβαζει 
ειναι η αθλητικη εφημεριδα.
Οσο πιο απλα μπορεις, θελω να μας πεις 
με απλα λογια με τι ακριβως
ασχολεισαι και τι θελεις να πετυχεις.
 
Ασχολούμαι με ένα κόσμο που είναι ορατός 
μονάχα κάτω από πολύ ισχυρά μικροσκόπια. 
Προσπαθώ να τον καταλάβω και να τον 
χρησιμοποιήσω για το καλό όλων μας. 
Για παράδειγμα, να βρούμε καινούργια υλικά 
για να κατασκευάσουμε αρκετά μικρότερους 
βηματοδότες.  
 
τι ακριβως είναι τα νανοϋλικα;
 
Η ονομασία τους προέρχεται από 
την Ελληνική λέξη νάνο 
που σημαίνει πολύ μικρά. 
Είναι δομές και υλικά που έχουν μέγεθος 1 εκατομμύριο
φορές πιο μικρο από το μέτρο. 
Για παράδειγμα όσες φορές πιο μικρή είναι 
μία μπάλα ποδοσφαίρου από τη γη, 
τόσο πιο μικρή είναι μία νανο-σφαίρα 
από τη μπάλα ποδοσφαίρου. 
Στη νανο-κλίμακα οι ιδιότητες των υλικών αλλάζουν 
και αυτό προσπαθούμε να κατανοήσουμε.   
 
Προτιμησες το Αριστοτελειο πανεπιστημιο απο ολα οσα 
σε παρακαλουσαν να συνεχισεις
τις ερευνες σου. Το μετανοιωσες;
 
Μόλις το μετανοιώσω έχω το δικαίωμα από την Ευρωπαϊκή 
Επιτροπή να μεταφέρω
τη χρηματοδότηση μου σε άλλο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο. 
Αλλά ελπίζω να μη συμβεί κάτι τέτοιο. 
 
Στο Αριστοτελειο εισαι ευχαριστημενη απο τις υποδομες 
και τα μεσα που εχεις στη διαθεση σου;
 
Ο τομέας μηχανικής, του Γενικού Τμήματος 
της Πολυτεχνικής, στον οποίο ανήκω 
έχει τα πιο απαραίτητα που χρειάζομαι. 
Υπάρχουν ορισμένα μηχανήματα που δεν τα έχει, αλλά 
τα έχουν οι συνεργάτες μου στο εξωτερικό. 
 
Αν ολα πανε καλα, σε ποσα χρονια υπολογιζεις 
τα αποτελεσματα των ερευνων σου 
να βοηθησουν το κοινωνικο συνολο;
 
Κάθε έρευνα που γίνεται είναι σαν ένα ακόμη βήμα 
προς τον προορισμό. Το κάθε βήμα είναι χρήσιμο... 
Εγώ προχωράω ως ένα σημείο, μετά συνεχίζει 
κάποιος άλλος. 
Επομένως είναι δύσκολο να υπολογίζουμε 
χρονοδιαγράμματα.. 
Αυτή τη στιγμή, έχουμε παρασκευάσει κάτι υλικά 
για μπαταρίες Λιθίου,
 που με βάση τα πρώτα ηλεκτροχημικά πειράματα 
έχουν καταπληκτικές ιδιότητες, 
πρέπει να κάνουμε ακόμα μερικά πειράματα και αν πετύχουν 
θα μπορώ να σας πω πολύ ευχάριστα νέα.   
 
Ο πιο συντομος δρομος για τη θεραπεια του καρκινου 
ερχεται απο τα βλαστοκυτταρα ή απο τα νανοϋλικα;
 
Θα δούμε.. 
Για να έχουμε πάντως καλά αποτελέσματα 
από τη νανοτεχνολογία απαιτείται 
πολύ καλή συνεργασία μεταξύ γιατρών/βιολόγων
/φυσικών/χημικών/μηχανολόγων.. 
Κάτι που δεν είναι και πολύ εύκολο.
 
Σε συνεχεια της προηγουμενης ερωτησης, ολος ο πλανητης 
πιστεψε οτι 
ολες οι απαντησεις σε ανιατες ασθενειες θα ερχοταν απο τα
βλαστοκυτταρα. Γιατι μεχρι στιγμης δεν εχει γινει αυτο;
 Ειναι πολυ νωρις ή μηπως βγηκαν εμποδια 
που δεν ειχαμε υπολογισει;
 
Είναι πολύ νωρίς. Πάντως υπάρχουν ήδη 
πειραματικές θεραπείες που χρησιμοποιούν
βλαστοκύτταρα. 
 
Η μεχρι στιγμης ουσιαστικη υποστηριξη απο το ελληνικο 
κρατος στις ερευνες σου ποια ειναι;
 
Μέχρι στιγμής δεν είχα κάποια υποστήριξη. 
Η Ελλάδα είναι γενικά λίγο αργή στο να 
ανταποκρίνεται σε επιστημονικά θέματα, 
ελπίζω όμως πως στο κοντινό μέλλον 
θα λάβω κάποια βοήθεια. 
 
Ποιοι ειναι οι στοχοι και ποιες ειναι οι φιλοδοξιες σου;
 
Δεν μπορώ να πω πως είχα ποτέ φιλοδοξίες. 
Στόχος μου είναι να μπορώ να βοηθώ 
τους συνανθρώπους μέσα από την επιστήμη.
 
Μολις στα 25 σου, ένα καρο διακρισεις. Πως ξεκινησαν όλα αυτά;
Ποτε καταλαβες αυτό το ταλεντο και πως αποφασισες 
να αφοσιωθεις στην επιστημη;
 
Για να είμαι ειλικρινής, ποτέ δεν περιμενά όσα έγιναν. 
Μικρή δε μου άρεσε καθόλου το σχολείο και 
διάβαζα μονάχα για να μην πηγαίνω αδιάβαστη..
Ονειρευόμουν να γίνω καλλιτέχνης και ασχολιόμουνα 
με μπαλέτο, πιάνο (με δίδασκε η αγαπημένη μου θεία), 
χορωδία, ζωγραφική... 
Τύχαινε όμως να τελειώνω πρώτη στο σχολείο.. 
Όταν μου δόθηκε η ευκαιρία να ξεκινήσω
 το πανεπιστήμιο στα 16, όταν ήμουν στην Αμερική, 
δέχτηκα για να αποφύγω το σχολείο. 
Λόγω όμως τον υψηλών μου επιδόσεων 
και πολύ διαβάσματος 
τελείωσα στα 19 το πρώτο πτυχίο και πήρα 
υποτροφία για διδακτορικο. 
Διδακτορικό ήθελα να κάνω για να μάθω τις 
θεωρίες που είχε κάνει ο πατέρας μου 
στη μηχανική (εκείνος είναι καθηγητής παν/στημίου 
από 25 χρονών). Είχα πολύ ενθουσιασμό και έβλεπα 
την έρευνα σαν ένα μυστικό παιχνίδι 
κι έτσι προχώρησα πολύ δυναμικά. 
Και διαπίστωσα πως δεν μπορούσα να φανταστώ 
τον εαυτό μου να κάνει κάτι άλλο. 
Όταν ήμουνα στο Καίμπριτζ για διδακτορικό, 
δούλευα τόσο που κοιμόμουν ακόμη και στο γραφείο.   
 
υποστηριξη από τους γονεις σου είχες από την αρχη ή σε
αντιμετωπισαν επιφυλακτικά;
 
Ο πατέρας μου ταξίδευε πολύ λόγω της δουλειάς του. 
Η μητέρα μου όμως είχε αφησει τη δουλειά της 
(ζωγράφος στο Αρχαιολογικό μουσείο, 
έργα στην Εθνική Πινακοθήκη) για να κάνει οικογένεια. 
Σαν καλλιτέχνης που είναι βλέπει τη ζωή σαν παιχνίδι 
κι έτσι ποτέ δε με πίεσε για κάτι.. 
Αυτό που την ενδιέφερε ήταν να έχω αξίες και ηθική. 
Έτσι από τη μια είχα το παράδειγμα του πατέρα μου 
για την αγάπη προς την επιστήμη
κι απ΄την άλλη την καλλιτεχνική οπτική γωνία για τη ζωή. 
 
νοιωθεις ότι στερηθηκες κατι ως παιδι ή εφηβη;
 
Το να είμαι απόλυτα ξένοιαστη!! 
Πάντα ήθελα να είμαι εντάξει και σωστή σε όλα. 
 
τι σου λειπει;
 
Η απόλυτη ξενοιασιά!!
 
προλαβαινεις να εχεις χομπι; Αν ναι, ποια;
 
Ηρεμώ όταν παίζω πιάνο και όταν κάνω ορειβασία. 
 
Αν εβλεπες μπροστα σου τον πρωθυπουργο τι θα του ελεγες;
 
Να δημιουργήσει θέσεις στα Ελληνικά Παν/στήμια
για επιφανείς Έλληνες επιστήμονες 
του εξωτερικού, ωστέ να γνωρίσουν οι νέοι 
μία άλλη παιδεία.  
 
για ποιο πραγμα μετανοιωνεις περισσοτερο;
 
Που αγχώνομαι εύκολα, που στεναχωριέμαι... 
Η ζωή είναι τόσο προσωινή που είναι κρίμα 
να κολλάμε σε οτιδήποτε. 
 
ποιες προληψεις εχεις;
 
Δεν έχω.
 
ποια εν ζωη προσωπικοτητα θαυμαζεις;
 
Πάρα πολλούς ανθρώπους, 
αλλά κυρίως τον Πνευματικό μου. 
 
περιμενεις πως και πως....
 
Να δω τα αποτελέσματα του πειράματος που κάνω.
 
αν ειχες ένα μαγικο ραβδακι τι θα αλλαζες στη ζωη σου;
 
Τη γραφειοκρατία.
 
σε ποια ερωτηση θελεις να απαντησεις;
 
Ποιο είναι το αγαπημένο μου βιβλίο;
Το Jane Eyre.
 
εχεις ταξιδεψει σε πολλες χωρες. Ποια είναι η γνωμη
των ξενων για την Ελλαδα;
 
Την βλέπουν σαν μία πανέμορφη χώρα για διακοπές, 
αλλά χαοτική για δουλειά.
 
σε ποιες περιπτωσεις επιλεγεις να πεις ψεμματα;
 
Δε λέω.
 
γκατζετ που εχεις τρελα;
 
Lap-top.
 
η τελευταια φορα που δακρυσες;
 
Πριν απο 5 μέρες.
 
από το cd player σου δεν λειπει...
 
Η μουσική που συνθέτει ο αδελφός μου. 
 
ημερομηνια που θα σου μεινει αξεχαστη...
 
Είναι τόσες πολλές, δεν μπορώ να ξεχωρίσω μία.
 
τι δεν σου αρεσει στη δουλεια σου;
 
Που πρέπει μονίμως να επιβλέπω 
την κάθε εργασία που γίνεται στο group μου, 
γιατί αλλιώς θα γίνει στραβά. 
Είναι λίγο δύσκολο να ασχολούμαι με 5 ερευνητικά 
θέματα συγχρόνως. 
 
θεμα συζητησης που ξεχνιεσαι και μπορεις να μιλας για ωρες;
 
Για οτιδήποτε αγαπώ.
 
ποιοι ηταν οι παραγοντες που σε οδηγησαν εκει που εφτασες;
 
Η πίστη μου στο Θεό, η συμπαράσταση των γονιών μου 
και των καθηγητών μου, 
και βεβαίως η ΠΟΛΛΗ δουλειά. 
 
όταν τα βρισκεις σκουρα....
 
Αρχικά πελαγώνω, αλλά μετά προσπαθώ 
και σκέφτομαι κάτι ευχάριστο.
 
αγαπημενος ηθοποιος;
 
Μάλλον ο Daniel Day Lewis.
 
το νοημα της ζωης για σενα...
 
Χριστιανικό Ορθόδοξο.
 
Βαλε έναν τιτλο σε αυτή τη συνεντευξη
 
Λίγα λόγια από την Κατερίνα Αϋφαντή

Τη φραση «πνευματικα δικαιωματα» τη βαριεμαι και ως σκεψη.
Ότι θελετε παρτε, αντιγραψτε, κλεψτε, βαλτε τρουφα και καλη σας ορεξη.

Απλως απευθυνομενος στο φιλοτιμο σας, 
μπορειτε να αναφερετε ότι το πηρατε από το
www.suspectblog.gr



3 Λογομαχιες:

VAD είπε...

Η Κατερίνα προφανώς ανήκει στους συνέλληνες που επιβεβαιώνουν ότι δεν ειναι όλα μαυρα σ'αυτον τον τοπο...

Καλημέρα από ΕΛΛΆΔΑ...

dizzy_fingers είπε...

Πολλά πολλά πολλά συγχαρητήρια στην Κατερίνα για τα όσα έχει πετύχει και όσα πρόκειται να ακολουθήσουν.

Και άλλα τόσα πολλά συγχαρητήρια και σε εσένα Γρηγόρη για τη συνέντευξη!

Μου φτιάξατε το πρωινό παιδιά, ειλικρινά :).

dizzy_fingers

JK O SΚΡΟΥΤΖΑΚΟS είπε...

ΜΠΡΑΒΟ ΦΙΛΕ ΜΟΥ ΓΙΑ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΠΑΝΕΜΟΡΦΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ.ΠΟΛΛΑ ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΣΤΗΝ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΙ ΕΥΧΟΜΑΙ ΟΛΑ ΝΑ ΠΑΝΕ ΟΠΩΣ ΤΑ ΕΧΕΙ ΟΝΕΙΡΕΥΤΕΙ ΚΙ ΝΑ ΜΗΝ ΑΝΑΓΚΑΣΤΕΙ ΝΑ ΦΥΓΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ,ΚΑΛΟ ΒΡΑΔΥ.

Δημοσίευση σχολίου

Γράψε ότι θέλεις με ευπρέπεια